1 ORDONANTA GUVERNULUI NR.
21 DIN 1992 PRIVIND PROTECTIA CONSUMATORILOR
2. Hotarirea Guvernului
nr. 394 din 1995 privind obligatiile ce revin agentilor
economici - persoane fizice sau juridice - in comercializarea produselor de
folosinta indelungata,destinate
consumatorilor
3.
Ordinul
Oficiului pentru protectia
consumatorilor
nr. 217 din 2001 pentru
aprobarea
Normelor privind criteriile de clasificare a produselor folosite, destinate
copiilor mai mici de 36 de luni
Ordonanta Guvernului nr. 21 din 1992 privind protectia
consumatorilor
*) Republicata
Monitorul Oficial nr. 212 din 28-08-1992
Republicata in temeiul art.
1 pct. 6 alin. final din Legea
11/1994, publicata in M.Of. 65 din 14-03-1994.
O.G. 21/1992 a fost publicata in M.Of. 212 din 28-08-1992.
privind protectia consumatorilor
In temeiul art.
107 alin. (3) din Constitutia
Romanie si al Legii 81/1992,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea
ordonanta:
CAPITOLUL 1 - Dispozitii
generale
ART. 1
Statul,
prin mijloacele prevazute de lege, protejeaza cetatenii in calitatea lor de
consumatori, asigurind cadrul necesar accesului neingradit la produse si
servicii, informarii lor complete despre
caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si
intereselor legitime ale persoanelor fizice impotriva unor practici abuzive,
participarii acestora la fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in
calitate de consumatori.
ART. 2
In sensul prezentei ordonante se
intelege:
- calitate: ansamblul de proprietati si caracteristici ale unui
produs sau serviciu care ii confera acestuia aptitudinea de a satisface
necesitatile exprimate sau implicite;
- consumator: persoana fizica care
dobindeste, utilizeaza ori consuma, ca destinatar final, produse obtinute de la
agenti economici sau care beneficiaza de servicii prestate de acestia;
-
agent economic: orice persoana fizica sau juridica care produce, importa,
transporta, depoziteaza sau comercializeaza produse ori parti din acestea, ori
presteaza servicii;
- produs: bun material destinat consumului sau
utilizarii finale individuale sau colective;
- serviciu: activitate, alta
decit cea din care rezulta produse, efectuata in scopul satisfacerii unor
necesitati ale consumatorilor;
- declaratie de conformitate: declaratie
facuta de catre un agent economic, prin care acesta informeaza, pe proprie
raspundere, asupra faptului ca un produs sau un serviciu este conform unei norme
sau altui document specificat;
- termen de garantie: limita de timp,
stabilita de catre producator, in cadrul careia produsul achizitionat trebuie
sa-si pastreze caracteristicile calitative prescrise, iar cumparatorul are
dreptul la remedierea sau inlocuirea gratuita a acestuia, daca deficientele nu-i
sint imputabile; perioada de garantie curge de la data dobindirii produsului de
catre consumator;
- termen de valabilitate: limita de timp, stabilita de
catre producator, in care produsul poate fi consumat si in care acesta trebuie
sa-si mentina caracteristicile calitative prescrise, daca au fost respectate
conditiile de transport, manipulare, depozitare si consum;
- durata medie de
utilizare: intervalul de timp, stabilit in documentele tehnice normative sau
declarat de catre producator ori convenit intre parti, in cadrul caruia
produsele, altele decit cele cu termen de valabilitate, trebuie sa-si mentina
caracteristicile calitative prescrise, daca au fost respectate conditiile de
transport, manipulare, depozitare si exploatare;
- viciu ascuns: deficienta
calitativa a unui produs livrat sau servicu prestat care, existind in momentul
predarii ori executarii, nu a fost cunoscut si nici nu putea fi cunoscut de
catre consumator prin mijloacele obisnuite de verifcare.
ART. 3
Principalele drepturi ale
consumatorilor sint:
a) de a fi protejati impotriva riscului de a
achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le
prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le afecteze drepturile si
interesele legitime;
b) de a fi informati complet, corect si precis asupra
caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incit decizia
pe care o adopta in legatura cu acestea sa corespunda cit mai bine nevoilor lor,
precum si de a fi educati in calitatea lor de consumatori;
c) de a avea
acces la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de
calitate;
d) de a fi despagubiti pentru prejudiciile generate de calitatea
necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop mijloacele
prevazute de lege;
e) de a se organiza in asociatii pentru protectia
consumatorilor, in scopul apararii intereselor lor.
CAPITOLUL 2
- Protectia vietii, sanatatii si securitatii
consumatorilor
ART.
4
Se interzice comercializarea de produse sau prestarea de
servicii care, utilizate in conditii normale, pot pune in pericol viata,
sanatatea sau securitatea consumatorilor.
ART. 5
Produsele se comercializeaza numai in
cadrul termenului de valabilitate stabilit.
Se interzice producerea sau
comercializarea produselor falsificate sau contrafacute.
ART. 6
Guvernul, prin organismele sale
specializate, stabileste norme si reglementari specifice sau le imbunatateste pe
cele existente, cind situatia o impune, cu privire la:
a) fabricarea,
importul, conservarea, ambalarea, etichetarea, manipularea, transportul,
depozitarea, pregatirea pentru vinzare si vinzarea produselor;
b) furnizarea
si utilizarea produselor, precum si prestarea serviciilor, in conditii optime,
in mod deosebit a celor care pot afecta viata, sanatatea sau securitatea
consumatorilor.
Normele si reglementarile se refera la grupe de produse si
servicii care, anual, sint nominalizate si actualizate de catre Guvern, daca
acest lucru se impune.
ART. 7
Agentii economici sint obligati:
a) sa comercializeze numai produse si
servicii testate si certificate conform normelor legale si care respecta
conditiile calitative prevazute in contracte, astfel incit acestea sa nu
afecteze viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
b) sa opreasca
livrarile, respectiv sa retraga de pe piata sau de la beneficiari produsele la
care organismele abilitate de lege sau specialistii proprii au constatat
neindeplinirea caracteristicilor calitative prescrise sau care ar putea afecta
viata, sanatatea ori securitatea consumatorilor;
c) sa anunte, imediat,
existenta pe piata a oricarui produs de care au cunostinta ca a afectat sau
poate afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
d) sa asigure
conditii igienico-sanitare in productie, pe timpul transportului, manipularii,
depozitarii si desfacerii, conform normelor sanitare in vigoare.
CAPITOLUL 3 - Protectia intereselor
economice ale consumatorilor
ART. 8
Guvernul
adopta reglementari specifice in scopul prevenirii si combaterii practicilor
ce dauneaza intereselor economice ale consumatorilor.
ART. 9
In relatiile cu
consumatorii, agentii economici au obligatia de a se comporta in mod corect si
de a nu folosi practici comerciale abuzive.
ART. 10
Drepturile consumatorilor, la
incheierea contractelor, sint:
a) libertatea de a lua decizii, la
achizitionarea de produse si servicii, fara a li se impune in contracte clauze
care pot favoriza folosirea unor practici abuzive in vinzare, de natura a
influenta optiunea acestora;
b) de a beneficia de o redactare clara si
precisa a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile
calitative si conditiile de garantie, indicarea exacta a pretului sau tarifului,
precum si stabilirea cu exactitate a conditiilor de credit si a dobinzilor;
c) de a fi exonerati de plata produselor si serviciilor care nu au fost
solicitate si acceptate;
d) de a fi despagubiti pentru daunele provocate de
produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor contractuale;
e) de a
li se asigura service-ul necesar si piese de schimb pe toata durata medie de
utilizare a produsului, stabilita in documentele tehnice normative sau declarata
de catre producator ori convenita de parti;
f) de a plati, pentru produsele
sau serviciile de care beneficiaza, sume stabilite cu exactitate, in prealabil;
majorarea pretului stabilit initial este posibila numai cu acordul
consumatorului.
ART. 11
Produsele si serviciile oferite consumatorilor se masoara cu mijloace de
masurare si control adecvate, verificate metrologic, potrivit reglementarilor
legale.
ART. 12
Consumatorii au dreptul de a pretinde agentilor economici remedierea sau
inlocuirea gratuita a produselor si serviciilor obtinute, precum si despagubiri
pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor constatate in cadrul
termenului de garantie sau de valabilitate. Dupa expirarea acestui termen,
consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea produselor care nu pot fi
folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii
ascunse aparute pe durata medie de utilizare a acestora.
ART. 13
Remedierea deficientelor aparute in
cadrul termenului de garantie la produsele de larg consum, inclusiv a celor de
folosinta indelungata, si care nu sint imputabile consumatorilor, se face
intr-un termen maxim, stabilit de catre organul administratiei publice abilitat
sa indeplineasca politica de protectie a consumatorului; pentru celelalte
produse, termenul de remediere va fi cel stabilit prin contract.
In cazul
unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alineatul precedent curge de la
data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.
ART. 14
In cazul produselor
la care timpul de nefunctionare din cauza deficientelor aparute in cadrul
termenului de garantie depaseste 10% din acest termen, precum si in cazul
produselor alimentare, farmaceutice sau cosmetice care prezinta abateri fata de
caracteristicile calitative prescrise, vinzatorul este obligat, la cererea
consumatorului, sa le inlocuiasca sau sa restituie contravaloarea acestora.
Timpul de nefunctionare, mentionat la alineatul precedent, prelungeste in
mod corespunzator termenul de garantie si curge din momentul sesizarii
vinzatorului pina la aducerea produsului in stare de utilizare normala.
ART. 15
Restituirea
contravalorii sau inlocuirea produsului achizitionat ori a serviciului prestat
se face imediat dupa constatarea imposibilitatii folosirii acestuia, daca
aceasta situatie nu este imputabila consumatorului.
ART. 16
Consumatorul poate solicita plata
unor despagubiri, potrivit clauzelor contractuale sau dispozitiilor legale, in
cazul remedierii ori al inlocuirii produselor sau serviciilor necorespunzatoare.
ART. 17
Vinzatorul asigura
toate operatiunile necesare repunerii in functiune, inlocuirii produselor ori
remedierii serviciilor reclamate in cadrul termenului de garantie sau de
valabilitate, respectiv pentru vicii ascunse in cadrul duratei medii de
utilizare, precum si a celor ocazionate de transportul, manipularea,
diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea si ambalarea acestora;
vinzatorul suporta si cheltuielile legate de acestea, situatie care nu il
exonereaza de raspundere pe producator.
CAPITOLUL 4
- Informarea si educarea consumatorilor
ART.
18
Consumatorii au dreptul de a fi informati, in mod complet,
corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si
serviciilor oferite de catre agentii economici, astfel incit sa aiba
posibilitatea de a face o alegere rationala, in conformitate cu interesele lor,
intre produsele si serviciile oferite si sa fie in masura sa le utilizeze,
potrivit destinatiei acestora, in deplina securitate.
ART. 19
Informarea consumatorilor despre
produsele oferite se realizeaza, in mod obligatoriu, prin elemente de
identificare si caracterizare ale acestora, care se inscriu la vedere, dupa caz,
pe produs, eticheta, ambalaj de vinzare sau in cartea tehnica, instructiunile de
folosire ori altele asemenea, ce insotesc produsul, in functie de natura
acestuia.
ART. 20
Informatiile trebuie sa fie inscrise in limba romana, indiferent de tara de
origine a produsului.
Informatiile trebuie sa fie complete, corecte, precise
si explicite si sa cuprinda denumirea produsului, marca producatorului,
cantitatea, pretul, termenul de garantie sau de valabilitate si, dupa caz,
principalele caracteristici tehnice si calitative, compozitia, eventualii
aditivi sau ingredienti folositi, eventualele riscuri previzibile,
contraindicatii si modul de utilizare, de manipulare, de conservare sau de
pastrare, precum si alte caracteristici ale diferitelor categorii de produse; la
produsele alimentare preambalate se mentioneaza si valoarea nutritiva.
Produsele de folosinta indelungata sint insotite si de "declaratia de
conformitate", "certificat de garantie" si, dupa caz, "carte tehnica" ori
"instructiuni de folosire", redactate in limba romana, care cuprind principalele
caracteristici ale produsului, conditiile de instalare, exploatare, intretinere , data fabricatiei, termenul de garantie si
eventualele riscuri ce pot aparea in urma nerespectarii instructiunilor.
Fac
exceptie de la prevederile alineatelor precedente marcile de fabrica sau de
comert, denumirile de firme ori societati comerciale, denumirea produselor
tipice cunoscute publicului larg, precum si termenii straini utilizati in mod
curent si care se gasesc in dictionare uzuale.
Pentru produsele din import,
textul in limba romana poate fi completat cu traduceri in una sau mai multe
limbi straine care vor fi stabilite de catre Guvern.
ART. 21
Informatiile referitoare la
serviciile prestate trebuie sa cuprinda categoria calitativa a serviciului,
timpul de realizare, termenul de garantie, tariful, riscurile previzibile si,
dupa caz, declaratia de conformitate.
ART.
22
Agentii economici sint obligati sa demonstreze consumatorilor,
la cererea acestora, cu ocazia cumpararii, modul de utilizare si
functionalitatea produselor ce urmeaza a fi vindute; la lansarea pe piata a
produselor, acestia sint obligati sa efectueze demonstratii de utilizare.
ART. 23
Obligatia de a
informa pe consumator potrivit art. 19, 20, 21 si 22 nu poate fi inlaturata prin
invocarea secretului comercial sau profesional.
ART. 24
Se interzice prezentarea prin
publicitate - in prospecte, cataloage, prin mass-media si altele - a altor
valori ale parametrilor ce caracterizeaza produsele sau serviciile, altele decit
cele efectiv realizate.
ART. 25
Preturile si tarifele trebuie afisate, in mod vizibil si intr-o forma
neechivoca, usor de citit.
ART.
26
Comercializarea produselor si prestarea serviciilor se fac in
locuri autorizate. Este obligatorie afisarea, in mod vizibil, a denumirii firmei
si a numarului autorizatiei acesteia.
ART.
27
Produsele livrate in vrac se masoara cu mijloace de masurare
legale adecvate, in prezenta cumparatorului. Indicatiile mijloacelor de masurare
trebuie sa fie usor de citit si la vederea cumparatorului.
CAPITOLUL 5
- Organe ale administratiei publice pentru protectia
consumatorilor
ART.
28
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, organ de specialitate
al administratiei publice centrale, subordonat Guvernului, coordoneaza si
realizeaza politica Guvernului in domeniul protectiei consumatorilor.
ART. 29
Atributiile si
modul de organizare si functionare a Oficiului pentru Protectia Consumatorilor,
precum si relatiile dintre acesta si alte organisme competente in domeniu se
stabilesc de catre Guvern.
Guvernul poate stabili atributii in domeniul
protectiei consumatorilor si pentru alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si, respectiv, pentru unele servicii publice ale
ministerelor si ale altor autoritati ale administratiei publice centrale
organizate in judete si in municipiul Bucuresti.
Taxele ce se percep de
catre organele administratiei publice cu rol in domeniul protectiei
consumatorilor se stabilesc conform legii, iar tarifele pentru incercarile
efectuate in laboratoare proprii sau subordonate, conform actelor normative in
vigoare.
ART. 30
Oficiul
pentru Protectia Consumatorilor - in baza consultarii cu alte organisme
interesate ale administratiei publice centrale si locale, cit si cu cele
neguvernamentale - elaboreaza reglementari referitoare la modalitatile concrete
de colaborare si sprijinire reciproca si le propune spre aprobare Guvernului.
CAPITOLUL 6
- Asociatiile pentru protectia consumatorilor
ART.
31
In sensul prezentei ordonante, asociatiile pentru protectia
consumatorilor sint considerate acele asociatii constituite, conform legii, ca
persoane juridice si care - fara a urmari realizarea de profit pentru membrii
lor - au ca unic scop apararea drepturilor si intereselor legitime ale membrilor
lor sau ale consumatorilor in general.
ART. 32
Asociatiile pentru protectia
consumatorilor pot fi parteneri sociali cu drept de reprezentare in organismele
consultative cu rol in domeniul protectiei consumatorilor si in care organele
administratiei publice sint reprezentate, daca indeplinesc conditiile prezentei
ordonante.
ART. 33
Asociatiile pentru protectia consumatorilor care apara drepturile si
interesele legitime ale consumatorilor in general sint, de drept, parteneri
sociali in organismele consultative prevazute in prezenta ordonanta, daca:
a) au cel putin 3. 000 membri si filiale in cel putin 5 judete;
b) sint
organizate astfel:
- la nivel local, se constituie ca asociatie;
- la
nivel judetean, se constituie in federatie de asociatii provenind din cel putin
5 localitati din judet;
- la nivel central, se constituie in confederatie;
confederatia se formeaza din cel putin 10 federatii care, pe ansamblu,
insumeaza cel putin 2. 000 membri ai asociatiilor.
ART. 34
Asociatiile pentru protectia
consumatorilor care sint constituite in scopul apararii intereselor numai ale
membrilor lor pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare in
organismele consultative cu rol in domeniul protectiei consumatorilor si in care
organele administratiei publice sint reprezentate, numai daca au cel putin 800
membri.
ART. 35
Dupa
constituire, asociatiile pentru protectia consumatorilor vor solicita luarea lor
in evidenta de catre organul administratiei publice pentru protectia
consumatorilor de nivel central sau local, dupa caz.
ART. 36
Personalul de conducere si
salariatii organelor administratiei publice cu atributii pe linia protectiei
consumatorilor nu au dreptul de a detine functii in organele de conducere ale
asociatiilor pentru protectia consumatorilor.
ART. 37
Asociatiile pentru protectia
consumatorilor sint consultate de catre organismele administratiei publice,
potrivit competentelor, la elaborarea dispozitiilor si procedurilor cu caracter
general si a altor lucrari care au ca scop protectia consumatorilor, cu privire
la:
a) cunoasterea cerintelor consumatorilor privind sortimentele, calitatea
si cantitatea produselor si serviciilor;
b) formarea unei atitudini corecte
a agentilor economici angajati in producerea si comercializarea produselor si
prestarea serviciilor, fata de calitatea acestora;
c) prevenirea practicilor
comerciale abuzive si a publicitatii de natura a afecta drepturile si interesele
legitime ale consumatorilor.
ART.
38
Asociatiile pentru protectia consumatorilor au dreptul:
a)
de a fi sprijinite logistic de catre organismele administratiei publice centrale
si locale, in vederea atingerii obiectivelor lor;
b) de a primi subventii de
la bugetul de stat prin intermediul Oficiului pentru Protectia Consumatorilor;
c) de a solicita autoritatilor competente luarea de masuri in vederea
opririi productiei sau a retragerii de pe piata a produselor sau serviciilor
care nu asigura nivelul calitativ prescris in documentele stabilite de lege sau
care pun in pericol viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
d) de a
solicita realizarea de produse si servicii in conditii speciale, in vederea
satisfacerii nevoilor consumatorilor handicapati sau de virsta a treia;
e)
de a fi consultate cu ocazia elaborarii standardelor sau specificatiilor care
definesc caracteristicile tehnice si calitative ale produselor si serviciilor
destinate consumatorilor;
f) de a solicita si de a obtine informatii asupra
pretului si caracteristicilor calitative ale produselor sau serviciilor, de
natura a ajuta la luarea unei decizii asupra achizitionarii acestora;
g) de
a informa opinia publica, prin mass-media, asupra deficientelor de calitate a
produselor si serviciilor, precum si asupra consecintelor vatamatoare ale
acestora pentru consumatori;
h) de a introduce actiuni in justitie pentru
apararea drepturilor si intereselor legitime ale membrilor lor;
i) de a
solicita, pe cheltuiala lor, laboratoarelor acreditate efectuarea de analize si
incercari ale produselor destinate consumatorilor si de a publica rezultatele;
j) de a initia actiuni proprii, in vederea identificarii cazurilor in care
agentii economici nu respecta drepturile consumatorilor prevazute de lege, si de
a sesiza, in cadrul unei proceduri de urgenta, organele de specialitate ale
administratie publice abilitatea sa actioneze in domeniul protectie
consumatorilor;
k) de a putea participa la actiuni de supraveghere pe piata,
impreuna cu organele administratiei publice abilitate sa actioneze in domeniul
protectie consumatorilor.
CAPITOLUL 7
- Organisme consultative
ART.
39
La nivel central si local - judet, oras, comuna - se
constituie cite un consiliu consultativ pentru protectia consumatorilor. Acesta
are caracter consultativ si asigura, la nivelurile respective, cadrul
informational si organizatoric necesar:
a) stabilirii si aplicarii politicii
de protectie a consumatorilor;
b) corelarii actiunilor diverselor organisme
ale administratiei publice cu cele ale organizatiilor neguvernamentale care au
rol in realizarea protectiei consumatorilor.
ART. 40
Consiliul consultativ pentru
protectia consumatorilor este format din:
a) reprezentanti ai tuturor
organelor administratiei publice care au competente cu caracter general sau
special in domeniul protectiei consumatorilor si au structuri organizatorice la
nivelul respectiv;
b) prefect sau primar, dupa caz, sau reprezentanti ai
acestora;
c) reprezentanti ai asociatiilor pentru protectia consumatorilor;
d) reprezentanti ai altor organisme, dupa caz.
ART. 41
Guvernul stabileste, in mod concret,
componenta, atributiile si modul de organizare si functionare ale Consiliului
consultativ pentru protectia consumatorilor, pe fiecare nivel in parte.
CAPITOLUL 8
- Protectia juridica
ART.
42
Agentii economici raspund pentru orice deficienta privind
calitatea produselor sau serviciilor, aparuta in cadrul termenului de garantie
sau de valabilitate a acestora, si care nu este imputabila consumatorului,
precum si pentru eventualele vicii ascunse constatate pe durata medie de
utilizare, care nu permit folosirea de catre consumator a produsului sau
serviciului potrivit scopului pentru care acesta a fost realizat si achizitionat
sau care pot afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor.
Raspunderea se mentine si in cazul in care livrarea produselor sau prestarea
serviciilor se face in mod gratuit sau cu pret redus, ori daca acestea se
comercializeaza ca piese de schimb, se inchiriaza sau se distribuie sub alte
forme.
ART. 43
Actiunile in
justitie indreptate de catre asociatiile pentru protectia consumatorilor,
prevazute la art. 33 si 34 din prezenta ordonanta, impotriva agentilor economici
care au prejudiciat drepturile si interesele legitime ale consumatorilor sint
scutite de taxe de timbru.
ART.
44
Ministerul Public poate interveni in actiunile civile
introduse, in care sint implicate interesele consumatorilor.
CAPITOLUL 9 -
Sanctiuni
ART. 45
Incalcarea prevederilor
prezentei ordonante atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala sau
penala, dupa caz.
ART. 46
Constituie contraventii, daca nu au
fost savirsite in astfel de conditii incit sa fie
considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) comercializarea produselor
care au standarde romanesti obligatorii referitoare la protectia vietii,
sanatatii sau securitatii consumatorilor, fara ca acestea sa fie certificate
conform actelor normative in vigoare;
b) omiterea anuntarii de catre agentii
economici, conform art. 7 lit. c) din prezenta
ordonanta, a autoritatilor publice competente;
c) comercializarea produselor
sau prestarea serviciilor fara elementele de identificare prevazute la art. 19 -
22 din prezenta ordonanta sau cu caracteristici calitative neconforme celor
prescrise;
d) prezentarea prin publicitate - in prospecte, cataloage, prin
mass-media si altele - a altor valori ale parametrilor ce caracterizeaza
produsele sau serviciile, altele decit cele efectiv realizate;
e) pastrarea,
depozitarea sau transportul produselor destinate comercializarii in conditii
care nu asigura mentinerea caracteristicilor calitative ale acestora daca, in
acest fel, acestea ar periclita viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
f) comercializarea produselor la care s-au constatat abateri de la
caracteristicile tehnico-calitative prescrise, de natura a afecta viata,
sanatatea sau securitatea consumatorilor, pentru care organele de control
abilitate au dispus oprirea comercializarii acestora;
g) impiedicarea, sub
orice forma, de catre agentul economic sau de catre oricare alta persoana, a
organelor administratiei publice insarcinate cu protectia consumatorilor si
supravegherea calitatii produselor si servicilor de a-si exercita atributiile de
serviciu referitoare la prevenirea si combaterea faptelor ce pot afecta viata,
sanatatea sau securitatea consumatorilor;
h) folosirea practicilor abuzive
la vinzarea produselor si prestarea serviciilor, prevazute la art. 9 si art. 10 din prezenta ordonanta, altele decit cele
mentionate la art. 1 lit. c) si k) din Legea 12/1990,
republicata;
i) neasigurarea activitatii de service si a pieselor de schimb
necesare intretinerii sau repararii, conform prevederilor art. 10 lit. e) din prezenta ordonanta;
j) neremedierea in termenul
stabilit la art. 13 sau remedierea necorespunzatoare a
deficientelor constatate la produsele vindute sau serviciile prestate;
k)
refuzul inlocuirii produselor sau restituirii contravalorii acestora sau a
serviciilor necorespunzatoare, in cazurile prevazute de prezenta
ordonanta.
ART. 47
Contraventiile prevazute la art. 46 lit. a) si b) se sanctioneaza cu inchisoare contraventionala
de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda de la 100. 000 lei la 1. 000. 000 lei, cele
de la lit. c)-g), cu inchisoare contraventionala de la
15 zile la 2 luni sau cu amenda de la 50. 000 lei la 500. 000 lei, iar cele
de la lit. h)-k), cu amenda de la 25. 000 lei la 250. 000 lei.
Nerespectarea prevederilor art. 5
alin. 1, precum si ale art. 25 din prezenta
ordonanta se sanctioneaza conform art. 2 lit. a) din
Legea 12/1990, republicata.
ART.
48
La stabilirea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta vor
fi considerate circumstante agravante urmatoarele imprejurari in legatura cu
faptele si persoanele prejudiciate in mod nemijlocit:
a) sint comise in
timpul unei calamitati;
b) determina daune individuale sau colective
importante;
c) victimele sint persoane sub 18 ani sau peste 60 de ani ori
handicapate.
ART. 49
Contraventiile prevazute in prezenta ordonanta se constata de catre
reprezentantii imputerniciti ai Oficiului pentru Protectia Consumatorilor,
precum si de catre specialistii autorizati ai altor organe ale administratiei
publice, potrivit competentelor.
Pina la remedierea deficientelor
constatate, agentul constatator poate lua masuri mergind pina la suspendarea
autorizatiei de functionare.
Organele de politie sint obligate sa acorde, la
cerere, sprijinul necesar persoanelor imputernicite sau autorizate prevazute la
alin. 1, aflate in exercitiul functiunii, sau sa le insoteasca, dupa caz.
ART. 50
Amenzile pot fi
aplicate si persoanelor juridice, caz in care limitele minime si maxime se
dubleaza.
ART. 51
In
cazul contraventiilor prevazute la art. 46 lit. a)-g)
din prezenta ordonanta, daca agentul constatator apreciaza ca sanctiunea amenzii
este indestulatoare, aplica amenda, procedind potrivit dispozitiilor Legii
32/1968. In caz contrar,
procesul-verbal de constatare se trimite de indata judecatoriei in a carei raza
teritoriala a fost savirsita contraventia.
Daca identitatea sau domiciliul
faptuitorului nu pot fi stabilite si exista temere de disparitie a acestuia,
organul de politie, in baza procesului-verbal ce se trimite judecatoriei, va
conduce de indata pe faptuitor inaintea instantei de judecata.
In situatia
in care trimiterea nu se va putea face de indata, organul de politie, pe baza
unui proces-verbal motivat, va putea retine contravenientul, pe care il va
inainta instantei de judecata in cel mult 24 de ore de la constatarea
contraventiei.
Judecarea cauzei va avea loc si in zilele nelucratoare.
Presedintele judecatoriei fixeaza un termen de urgenta, cu citarea
contravenientului.
Completul de judecata este format dintr-un singur
judecator. Judecatorul se pronunta asupra legalitatii si temeiniciei
procesului-verbal si, dupa caz, aplica sanctiunea si ia masura confiscarii ori
anuleaza procesul-verbal.
Contravenientul poate cere reexaminarea cauzei in
termen de 24 de ore de la pronuntare, daca a fost prezent la dezbateri, sau de
la comunicare, daca a fost lipsa. Procurorul poate cere reexaminarea cauzei in
termen de 24 de ore de la pronuntare.
Cererea de reexaminare se
solutioneaza, de urgenta, in complet format din 2 judecatori.
Hotarirea data
in cererea de reexaminare este definitiva.
Participarea procurorului la
judecata este obligatorie.
ART.
52
In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda, cu
rea-credinta, in termen de 30 de zile de la raminerea definitiva a sanctiunii,
organul din care face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata
pe raza careia s-a savirsit contraventia, in vederea transformarii amenzii in
inchisoare contraventionala, tinind seama de partea din amenda care a fost
achitata.
La primul termen de judecata, instanta poate acorda
contravenientului, la cererea acestuia, un termen de 30 de zile, in vederea
achitarii integrale a amenzii.
In cazul in care contravenientul nu a achitat
amenda in termenul prevazut la alin. 2, instanta procedeaza la transformarea
amenzii in inchisoare contraventionala.
Executarea sanctiunii inchisorii
contraventionale se prescrie in termen de 1 an de la data raminerii definitive a
hotaririi.
ART. 53
Hotaririle de condamnare privind agentii economici se comunica la Registrul
comertului.
ART. 54
Produsele care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savirsirea
vreunuia dintre faptele sanctionate de prezenta ordonanta si daca sint ale
faptuitorului sau ale agentului economic, ca si sumele de bani si produsele
dobindite, in mod vadit, prin savirsirea infractiunilor sau contraventiilor se
confisca si se valorifica, in conditiile legii.
Profiturile obtinute ilicit
de agentii economici ca urmare a faptelor mentionate la
art. 46 din prezenta ordonanta se preiau ca venit la bugetul
administratiei publice centrale, sub forma unui impozit de 100%, in masura in
care nu au fost confiscate.
ART.
55
Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile
Legii 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
celor din art. 25-27 din acea lege, ale Codului penal si ale Codului de
procedura penala.
ART. 56
Aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonata nu inlatura
raspunderea disciplinara a faptuitorului.
CAPITOLUL 10
- Dispozitii finale si tranzitorii
ART.
57
Persoanele fizice pot sesiza asociatiile pentru protectia
consumatorilor si organele administratiei publice asupra incalcarii drepturilor
si intereselor lor legitime, in calitate de consumatori, si pot face propuneri
referitoare la imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor.
ART. 58
Guvernul va lua
masurile necesare pentru organizarea executarii prevederilor prezentei
ordonante, precum si pentru elaborarea de norme metodologice privind:
a)
conditiile de realizare a expertizelor tehnice, in cazul unor vicii ascunse, pe
categorii de produse si servicii;
b) modul de inlocuire, remediere sau
restituire a contravalorii, pentru produsele sau serviciile care prezinta
deficiente;
c) masuri de prevenire si limitare a prejudicierii
consumatorilor, precum si conditiile in care acestea pot fi luate de catre
organele administratiei publice prevazute la art. 49 din prezenta ordonanta;
d) continutul si competenta de aprobare a documentelor care atesta nivelul
calitativ al produselor si serviciilor;
e) informarea si educarea in
domeniul protectiei consumatorilor;
f) conditiile in care asociatiile pentru
protectia consumatorilor constituite, potrivit art. 34 din prezenta ordonanta,
pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare;
g) desfasurarea
activitatii consiliilor consultative pentru protectia consumatorilor.
ART. 59
In scopul
incurajarii constituirii asociatiilor pentru protectia consumatorilor, Guvernul
poate stabili, pentru o perioada de timp ce nu poate fi mai mare de 3 ani de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, un numar de membri cu maximum
2/3 mai mic decit minimul prevazut la art. 33 si art. 34 din prezenta ordonanta,
cu conditia respectarii celorlalte criterii.
ART. 60
Produsele importate sau contractate
inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante pot fi comercializate,
cu elementele de identificare si caracterizare initiale, pina la lichidarea
stocurilor existente.
Produsele contractate si importate dupa aceasta data
trebuie sa satisfaca prevederile art. 20 din prezenta ordonata.
ART. 61
La data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, Legea 4/1989 privind asigurarea si controlul calitatii
produselor si serviciilor, H.G. 335/1990 privind unele masuri din domeniul
asigurarii si controlului calitatii produselor, lucrarilor de constructii si
serviciilor, precum si din cel al metrologiei, H.G. 545/1991 privind
supravegherea calitatii produselor si serviciilor in scopul prevenirii si
combaterii faptelor care pot afecta viata si sanatatea oamenilor, animalelor ori
calitatea mediului inconjurator, precum si orice alte dispozitii contrare se
abroga.
Ordinul Oficiului pentru protectia
consumatorilor
nr. 217 din 2001 pentru aprobarea Normelor
privind criteriile de clasificare a produselor folosite,
destinate copiilor mai mici de 36 de luni
Monitorul Oficial nr. 251 din
16-05-2001
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
in aplicarea prevederilor H.G. 329/2001 privind importul si comercializarea
unor produse folosite,
in temeiul prevederilor art. 3 alin. (4) din H.G. 166/2001
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1.
Se aproba Normele privind criteriile de clasificare a produselor
folosite, destinate copiilor mai mici de 36 de luni, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2.
Anexa la prezentul ordin va fi pusa
la dispozitie Directiei Generale a Vamilor de catre
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 3.
Prezentul ordin va fi adus la
indeplinire de catre Directia de control si supraveghere a pietei din cadrul
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, oficiile judetene pentru
protectia consumatorilor, respectiv de Oficiul municipiului Bucuresti pentru
protectia consumatorilor.
Art.
4.
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA
NORME
privind criteriile de clasificare a produselor folosite, destinate copiilor
mai mici de 36 de luni
CAPITOLUL I - Prevederi generale
Art. 1.
Prezentele norme stabilesc cadrul unitar
pentru clasificarea produselor de imbracaminte si a jucariilor folosite,
destinate copiilor mai mici de 36 de luni, ale caror comercializare, import si
distribuire gratuita sunt interzise in conformitate cu prevederile art. 1 din
H.G. 329/2001.
Art. 2.
Prin
produse folosite se intelege acele produse care au fost vandute o data si au
suportat, de regula, cel putin o singura operatiune de spalare sau de curatare
si care, indiferent de gradul de uzura, sunt achizitionate de la consumatori
individuali in vederea revanzarii (a doua oara) sau distribuirii gratuite catre
alti consumatori.
Art. 3.
Prevederile prezentelor norme se aplica de agentii economici care importa
si/sau comercializeaza ori distribuie gratuit produse folosite, precum si de
specialistii organelor abilitate pentru supravegherea dispozitiilor legale in
domeniul protectiei consumatorilor prin controale efectuate pe piata, la
angrosisti si in unitati vamale.
CAPITOLUL II - Criterii pentru clasificarea jucariilor folosite,
destinate copiilor mai mici de 36 de luni
Art.
4.
Tipul jucariilor folosite, destinate copiilor mai mici de 36
de luni, materialele din care jucariile respective pot fi realizate si
descrierea acestora sunt prezentate in anexa 1 la prezentele norme.
Art. 5.
In conformitate cu
standardele europene privind securitatea jucariilor sunt considerate jucarii
destinate copiilor mai mici de 36 de luni toate jucariile moi, ca de exemplu:
animale din stofa, plus si materiale textile, papusi bebe cu corpul moale sau
papusi textile simple, indiferent de dimensiunile acestora.
Art. 6.
Criteriile determinante pentru
clasificarea jucariilor folosite sunt descrierea jucariilor si materialele din
care sunt realizate, din aceasta categorie fiind excluse jucariile care prin
functie, dimensiuni, caracteristici, proprietati sau alte elemente
incontestabile sunt in mod evident necorespunzatoare pentru copiii mai mici de
36 de luni.
Art. 7.
Criteriile de clasificare au avut in vedere specificul jucariilor folosite,
revandute sau oferite gratuit fara a fi insotite de indicarea varstei minime a
utilizatorului, precum si, dupa caz, de avertismentele asupra pericolelor
care.determina restrictia leNerecomandat copiilor sub 36 de luni", informatii si
avertismente care impreuna cu marcajul "CS" sunt inscrise in mod obligatoriu,
conform regulilor de securitate, pe ambalajul original al jucariei vandute prima
data.
CAPITOLUL III - Criterii pentru clasificarea produselor de imbracaminte
folosite, destinate copiilor mai mici de 36 de luni
Art.
8.
Denumirea produselor de imbracaminte folosite, destinate
copiilor mai mici de 36 de luni, materialele de baza din care aceste articole
pot fi confectionate si descrierea acestora sunt prezentate in anexa 2 la
prezentele norme.
Art. 9.
(1) In categoria produselor de imbracaminte folosite, destinate copiilor mai
mici de 36 de luni, sunt incluse articolele destinate copiilor mici a caror
inaltime a corpului este de maximum 92 cm.
(2) Din aceasta categorie fac
parte si accesoriile de imbracaminte folosite pentru nou-nascuti si sugari.
Art. 10.
Sistemul de
identificare a marimilor la produsele de imbracaminte destinate copiilor mici se
bazeaza, in general, pe inaltimea corpului, astfel:
Varsta (luni) / 1 /
3 / 6 / 9 / 12 / 18 / 24 / 36
Masura de identificare (inaltimea corpului in
cm) / 50 / 56 / 62 / 68 / 74 / 80 / 86 / 92
Art. 11.
Masurile corporale ajutatoare
pentru identificarea marimii produselor de imbracaminte destinate copiilor a
caror varsta maxima este de 36 de luni sunt urmatoarele:
a) imbracaminte
care acopera partea superioara sau totalitatea corpului:
(i) perimetrul
bustului - 54 cm;
(ii) perimetrul taliei - 53 cm;
b) imbracaminte care
acopera numai partea inferioara a corpului:
(i) perimetrul taliei - 53 cm;
(ii) perimetrul bazinului - 58 cm;
(iii) lungimea intre picioare (a
bifurcarii) - 46 cm.
Art. 12.
In aceasta categorie nu sunt clasificate articolele de lenjerie de corp
folosite, destinate copiilor mici (bluze de corp, maiouri, chiloti, pijamale,
halate de baie etc.), articole ale caror comercializare, import si distribuire
gratuita sunt interzise in conformitate cu prevederile art. 1 din H.G. 329/2001 , indiferent de marime si de destinatie.
CAPITOLUL IV - Dispozitii finale
Art.
13.
Pentru reducerea riscurilor produsele de imbracaminte si
jucariile folosite, susceptibile sa fie clasificate in acelasi timp in categoria
produselor destinate copiilor mai mici de 36 de luni si in alta categorie de
produse destinate copiilor mai mari de 36 de luni, vor fi clasificate in prima
categorie.
Art. 14.
In conformitate cu prevederile art. 5 din H.G. 329/2001 produsele
clasificate potrivit criteriilor stabilite in prezentele norme sunt considerate
produse periculoase, iar comercializarea sau distribuirea gratuita a acestora se sanctioneaza conform prevederilor O.G. 21/1992
privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 15.
(1) Reprezentantii imputerniciti ai
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor vor colabora cu
specialistii Directiei Generale a Vamilor, in scopul prevenirii introducerii in
tara a produselor folosite ce se
incadreaza in categoria celor care fac obiectul prezentelor norme.
(2) Inspectarea prin sondaj a produselor
folosite se va efectua in procesul de vamuire, avand la baza declaratia vamala
de import depusa de importator, precum si documentul prin care se certifica
efectuarea operatiunilor de dezinsectie si dezinfectie in tara de origine,
conform prevederilor art. 3 din H.G. 329/2001.
Art. 16.
Impotriva deciziilor luate de
personalul de specialitate al oficiilor teritoriale, respectiv al municipiului
Bucuresti, pentru protectia consumatorilor cu privire la aplicarea prezentelor
criterii de clasificare a produselor folosite, destinate copiilor mai mici de 36
de luni, se pot depune contestatii la Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 17.
Analiza contestatiilor se va face de o comisie numita prin ordin al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, solutia
dispusa urmand sa fie comunicata contestatarului.
Art. 18.
Produsele folosite, destinate
copiilor mai mici de 36 de luni, aflate in stoc la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme, pot fi comercializate pana la lichidarea acestora, fara a se
depasi termenul limita prevazut la art. 6 din H.G. 329/2001.
ANEXA 1 la
norme
LISTA
cuprinzand tipurile de jucarii folosite, destinate copiilor mai mici de 36
de luni, ale caror comercializare, import si distribuire gratuita sunt interzise
in conformitate cu prevederile H.G. 329/2001
Nr. crt.
Tipul de jucarie din care
sunt realizate jucariile
Principalele materiale
Descrierea jucariilor
1. Sunatori
- materiale plastice
Jucarii de diverse forme, care
au in interior bile si care prin miscare produc sunete.
2. Jucarii
destinate sa fie folosite in leagan, pat sau carucior
- materiale plastice
Combinatii de jucarii sunatoare, reprezentand diverse forme, montate in
sirag pe un snur elastic.
3. Papusi care reprezinta fiinte umane
-
materiale textile (velur, plus, stofe, imitatii de blana etc.)
- materiale
plastice
- cauciuc
- combinatii din aceste materiale
Jucariile din
aceasta categorie sunt in general moi, umplute sau nu cu materiale de umplutura
(vata, lana etc.).
Ele pot fi articulate sau nu, pot avea meca- nisme si/sau
baterii, care sa le permita sa mearga si sa miste capul, bratele sau ochii, sa
emita sunete sau nu.
Ele pot fi imbracate sau nu.
4. Jucarii care
reprezinta animale sau creaturi neumane
- cauciuc
- materiale plastice
flexibile
- materiale textile
- lemn
- combinatii din aceste
materiale
Jucarii care pot fi sau nu umplute cu materiale de umplutura.
Ele pot fi dotate sau nu cu mecanisme si/sau baterii care emit sunete.
Din aceasta categorie fac parte diverse papusi si figurine, reprezentand, in
general, animale, indiferent de dimensiuni.
5. Jucarii destinate sa fie
trase sau impinse de copil
- materiale plastice
- metal animale
-
lemn
- combinatii din aceste materiale
Jucarii reprezentand minimodele
de vehicule, minimodele sau diverse alte figurine dotate cu roti, fara
transmisie mecanica sau de alta natura, suficient de mici pentru a fi trase sau
impinse de copil
Din aceasta categorie sunt excluse tricicletele,
trotinetele, bicicletele, automobilele cu pedale, jucariile cu roti actionate cu
manete sau cu pedale, autovehiculele cu motor, animalele montate pe roti, fara
transmisie mecanica, suficient de mari si de rezistente pentru a duce un copil
si care pot fi trase sau impinse.
6. Landouri si carucioare pentru
papusi
- metal
- materiale plastice
- lemn
- combinatii din
aceste materiale
- si materiale textile
Aceste jucarii sunt dotate cu
roti si pot fi pliante sau nu.
Deplasarea acestor jucarii este obtinuta
numai prin efortul copilului insusi, prin impingere sau tragere.
Ele pot fi
sau nu dotate cu diverse articole textile de pat pentru landouri si carucioare
pentru papusi.
7. Masti, peruci si alte produse purtate pe cap
-
materiale plastice Materialele de baza din care pot fi confectionate
-
materiale textile
- hartie
Materialele de baza din care pot fi
confectionate aceste jucarii pot fi sau nu completate cu elemente paroase sau cu
alte materiale asemanatoare.
8. Jucarii utilizate in baie
-
materiale plastice
Jucarii reprezentand in general pesti, pasari de apa,
alte animale sau figurine, care plutesc pe suprafata apei
9. Jucarii
articole de menaj si obiecte casnice
- materiale plastice
- lemn
-
metal
Miniaturi care reprezinta bucatarii, vase de gatit, seturi, servicii
etc.
10. Mingi si baloane
- cauciuc
- materiale plastice
Mingi negonflabile cu dimensiuni care nu depasesc in diametru 15-20 cm;
baloane, mingi gonflabile, indiferent de marime
11. Jucarii muzicale
- materiale plastice
- lemn
- metal
Jucarii care reprezinta
miniaturi ale unor instru mente muzicale (piane, trompete, tobe, chitare etc.),
care, in general, reproduc sunetele instrumentelor muzicale originale
12. Jucarii destinate sa fie utilizate pe plaja (spatii amenajate cu
nisip)
- materiale plastice
Jucarii care imita scule si articole de
gradinarit sau diverse figurine, inclusiv caldaruse
13. Mobilier pentru
jucarii
- lemn
- materiale plastice
Miniaturi care reprezinta
casute, paturi, mese, scaune etc. pentru papusi
Ele pot fi sau nu dotate cu
lenjerie de pat
14. Cuburi
- materiale plastice
- lemn
-
hartie
Cuburi avand imprimate diverse parti de imagini si care printr-o
anumita asezare pot compune in intregime diverse imagini
15.
Vestimentatie si accesorii pentru papusi
- materiale textile
- materiale
plastice